.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
«شمال نیوز» گزارش میدهد ....
نتیجه غربال‌گری دو ماهه قند و فشار خون در مازندران ؛ زنگ خطر !
شمال نیوز : برابر برخی آمار استان مازندران در بیماری فشار خون، رتبه 5 کشور را دارد و افزون بر آن مازندرانی‌ها به دلیل این‌که گرفتار دیگر عوامل تاثیرگذار در ابتلا به این بیماری از جمله چاقی و اضافه وزن، قرار دارند از نظر میزان ابتلا به بیماری دیابت نیز حدود ۶ درصد بالاتر از میانگین کشوری قرار دارند و همین موضوع، ایجاب می‌کند زنگ خطر در استان به صدا درآید ....
نتیجه غربال‌گری دو ماهه قند و فشار خون در مازندران ؛ زنگ خطر !

شمال نیوز : یکی از چالش‌های بزرگ شهروندان و همچنین نظام درمانی استان مازندران، آثار سوء بیماری‌های غیرواگیر مانند قند  و فشار خون است که هر دو را قاتل خاموش لقب داده‌اند. ریشه این چالش در این است که این دو بیماری در مراحل اولیه، کم‌تر توجه و نگرانی بیمار و اطرافیان وی را به خود جلب می‌کنند و گاه مشاهده می‌شود یک سرماخوردگی و گلودردچرکی، بیش از این دو بیماری -در مراحل اولیه- موجب نگرانی می‌شود و فرد را به مراکز درمانی می‌کشاند اما در مراحل پیشرفته، هزینه‌های اقتصادی و قابل‌توجهی هم بر دوش خانوار و هم بر نظام درمانی استان، تحمیل می‌کند، مشکلات و هزینه‌هایی که اگر در مراحل اولیه، این بیماری‌ها شناسایی و مورد پیگیری قرار می‌گرفتند هرگز ایجاد نمی‌شد.

 

یک شهروند مازندرانی در همین زمینه  گفت: پدر و عموی من که هر دو طی دو سال گذشته به رحمت خدا رفتند، چندسال آخر زندگی، درگیر عوارض و تبعات دیابت بودند.

 

این شهروند با اشاره به هزینه‌های سنگین اقتصادی در مراحل مختلف درمانی یک بیمار دیابتی همچنین تأکید کرد: پدرم در چند سال آخر زندگی خود بستری‌های مکرر در ساری و تهران داشت و در یکی از مقاطع، زخم پایش به حدی ناسور شده بود که استخوان و عصب پا را با چشم می‌دیدیم و اگر من عکس پای پدرم را به شما نشان بدهم، حال شما بد می‌شود و در نهایت هم در بیمارستان جان داد.

 

 

• ارمغان دیابت برای پدرم زخم‌های ناسورِ و برای عمویم نابینایی کامل بود

 

 

وی درخصوص عموی خود نیز گفت: عموی من هم دیر متوجه دیابت خود شد و بینایی هر دو چشم خود را از دست داد و در نهایت در نتیجه عوارض بیماری درحالی‌که سن بالایی نداشت، جان داد.

 

این شهروند میاندورودی همچنین گفت: با توجه به این‌که حدود ده سال در جریان بیماری و مراحل درمان پدر و عمویم قرا گرفتم متوجه شدم پیشگری و کنترل بیماری در مراحل اولیه بسیار کم هزینه و کم‌دردسر است اما اگر به آن بی‌توجهی شود و وضعیت از کنترل خارج گردد، هر احتمالی ممکن است برای بیمار رخ دهد.

 

بیماری فشار خون بالا نیز در استان مازندران بسیار شایع است و روی در گسترش دارد و لازم است شهروندان، علاوه بر قند خود، این بیماری را نیز پیگیر باشند.

 

پزشک خانواده یکی از امن‌ترین مسیرها برای کنترل دائم قند و فشار خون بالا است به‌ویژه این‌که  در استان مازندران به خاطر مشکلات مختلفی چون تغذیه نامناسب و تحرک پایین، چاقی و اضافه وزن حتی در میان کودکان و نوجوانان بسیار شایع شده است و لازم است خانواده‌ها به این موضوع توجه ویژه کنند چون چاقی و اضافه وزن، دو نشانه خطر برای ابتلا به دیابت، فشار خود و بیماری‌های قلبی و عروقی است.   

 

 یکی از اقدامات هماهنگ با سراسر کشور در دانشگاه علوم پزشکی مازندران این بود که برنامه غربال‌گری دو ماهه‌ای برای شناسایی موارد جدید قند و فشار خون اجرا کرد، برنامه‌ای که از 20 آبان شروع شد و تا امروز به‌طول انجامید و با استقبال خوب شهروندان مواجه شد و دکتر فرهاد غلامی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در نخستین اظهارنظر رسمی در این زمینه، گزارشی از نتیجه این غربال‌گری ارائه کرد.  

 

 • شرکت ۸۲ درصد از مردم استان در برنامه غربالگری قند و فشار خون

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران از شرکت ۸۲ درصد از مردم استان در «پویش ملی سلامت» با هدف غربالگری قند و فشار خون خبرداد.

 

 ‌فرهاد غلامی در حاشیه نشست پویش ملی سلامت در مازندران افزود: در مجموع یک میلیون و ۷۸۰ هزار نفر از هم استانی‌های بالای ۱۸ سال در حوزه این دانشگاه مورد غربال‌گری قرار گرفتند.

 

وی ادامه داد: با اجرای این پویش بیش از ۳۲ هزار نفر مشکوک به فشارخون بالا و حدود ۳۲ هزار نفر مشکوک به دیابت شناسایی شدند که جز موارد جدید مبتلایان به این ۲ بیماری غیرواگیر محسوب می‌شوند.

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به این‌که افراد بالای ۱۸ سال در محدوده غربال‌گری این پویش قرار دارند، ‌افزود: ۲ میلیون و ۱۴۸ هزار نفر مشمول طرح غربال‌گری سلامت در حوزه این دانشگاه هستند.

 

وی با اشاره به شناسایی  ۳۸۱ هزار نفر مبتلا به پیش فشار خون در مازندران توضیح داد:‌ پویش ملی سلامت برای غربال‌گری فشار خون و دیابت از ۲۰ آبان ماه آغاز شد و تا ۳۰ دی ماه ادامه دارد و افراد مشمول این پویش به پزشک خانواده خود یا به نزدیک‌ترین مرکز جامع سلامت یا خانه بهداشت مراجعه کردند تا از وضعیت فشارخون و قند خون خود آگاه شوند.

 

*شیوع بیماری‌های غیرواگیر در مازندران از متوسط کشوری بالاتر است

 

غلامی اظهار داشت: با توجه به تغییر سبک زندگی و نیز رواج غذاهای فست فودی و پُرکالری در میان مردم مازندران میزان ابتلا مردم این استان به بیماری‌های غیرواگیر زیادتر از متوسط کشوری است که اجرای این پویش توانسته بسیار در شناسایی موارد جدید ابتلا و نیز افراد در معرض خطر ابتلای این بیماری‌ها کمک کند.

 

برابر برخی آمار استان مازندران در بیماری فشار خون، رتبه 5 کشور را دارد و افزون بر آن مازندرانی‌ها به دلیل این‌که گرفتار دیگر عوامل تاثیرگذار در ابتلا به این بیماری از جمله چاقی و اضافه وزن،  قرار دارند از نظر میزان ابتلا به بیماری دیابت نیز حدود ۶ درصد بالاتر از میانگین کشوری قرار دارند و همین موضوع، ایجاب می‌کند زنگ خطر در استان به صدا درآید.

 

نکته مهم بعدی این است که استان مازندران، زیرساخت‌های درمانی لازم برای مراقبت‌های درمانی بیماران قند و فشار خون و بیماران قلبی و عروقی را دارد و آنچه که مهم است آگاهی مردم، خانواده‌ها و شهروندان از این حقیقت است که «تشخیص زودهنگام بیماری فشار خون و دیابت و همچنین اقدام به برنامه‌های پیشگرانه بسیاربا اهمیت است».

 

و نکته بعدی هم اینکه وضعیت چاقی و اضافه وزن در میان دانش‌آموزان مازندرانی، مطلوب نیست و لازم است به آگاهی خانواده‌ها اضافه شود تا بر تغذیه و ورزش کودکان و نوجوانان توجه بیشتری کنند  و آنان را از مرکز تهیه و توزیع انواع غذاهای فست‌فودی دور نگاه دارند و رژیم غذایی آنان را سرشار از میوه‌جات و سبزی کنند تا نسل بعدی شاهد دست و پنجه نرم کردن با انواع بیماری‌ها چون دیابت و فشار خون و تبعات آن نباشد.

 

نکته آخر خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان است که در گزارش خود از شناسایی ۳۸۱ هزار نفر مبتلا به پیش فشار خون در مازندران خبر داد. این افراد هنوز از نظر پزشکی به فشار خون مبتلا نشدند اما اگر مراقب تغذیه و تحرک بدنی خود نباشند، طی چند سال آینده به فشار خون بالا مبتلا خواهند شد و لازم است این افراد، ملزم به پیگیری و انجام اقدامات اولیه و مراجعه مکرر به پزشک خانواده، شوند  و با ابلاغ برنامه مشخص به پزشکان خانواده، تلاش شود تا کسانی که در مرحله نزدیک به ابتلا به فشار خون بالا هستند، درمان شوند و از مرحله خطر فاصله بگیرند. 

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.104 seconds.